Alla som har en bil och kör mycket i mörker vet hur viktigt det är med bra belysning på bilen. Extraljus både på personbilar och lastbilar förbättrar inte bara sikten för föraren i sig utan bidrar också till ökar säkerhet för alla bilister. Idag är det led extraljus som är den bästa lösningen då den sopar mattan med både halogen och xenon vad gäller ljusstyrka. Extraljus med led är något dyrare men inte mycket samtidigt som livslängden ligger på över 30.000 brinn timmar. Det man bör tänka på innan man köper ett led extraljus är att man noggrant funderar på vilken ljusbild man vill ha. Det finns extraljus med både smala ljusbilder med lång räckvidd och bredare ljusbilder med kortare räckvidd. Det finns också combo som ljusbild vilket kombinerar de båda ljusbilderna. De mest populära extraljusen brukar ha en watt styrka runt 60W men det finns både lampor i både lägre och högre watt styrkor som kan vara mer lämpade beroende på vilka krav som ställs på belysningen.
Följande egenskaper är viktigast när man väljer ett led extraljus
Lumen motsvarar själva ljusstyrkan som led extraljuset avger, ljusbilden indikerar som vi tidigare nämnt hur ljuset lyser både vad gäller bredd och räckvidd. Det finns en del extraljus som genererar mycket ljus som inte kan användas då ljuset är alltför ofokuserat. Därför är ljusbilden väldigt viktig för att all den ljusstyrka en lampa avger ska komma till sin rätt. En hög IP-klassning är alltid att föredra då lamporna i högre klasser som IP68 och IP69 klarar både högtryckstvätt och damm utan att riskera att gå sönder. I de flesta fall räcker dock IP67 gott och väl för vanliga bilförare och lastbilschaufförer.
Att satsa på en led ljusramp istället för vanliga extraljus är ett väldigt bra alternativ för personer som tycker att extraljus är klumpiga och fula. En led ljusramp kan monteras